Pääkirjoitus Pois salaseuratoiminnasta Louna-Jukola on takana ja on aika suunnata katseet eteenpäin. Haluaisin kuitenkin vielä hetkeksi palata ennätysosanoton keränneeseen Paimion Jukolaan sekä Jukolan viestin merkitykseen suunnistuksen lajimarkkinoinnille. Kirjailija Juha Itkonen määrittelee suunnistajia seuraavasti: Perheistä ja suvuista muodostuu suunnistusseuroja, suunnistusseuroista koko maan laajuinen suunnistajien salaseura, jolla on jopa oma tunnuksensa: autoileva suunnistaja tunnistaa toisen peruutuspeilissä roikkuvasta rastilipusta. (Image, 7.6.2015) Teksti on osittain hyvinkin osuva kuvaus lajikulttuuristamme. Tästä huolimatta Jukolan viestin kasvu on viime vuosina tullut ennen kaikkea harraste- ja työpaikkajoukkueista. Ihmiset haluavat kokea elämyksiä, ja mikä voisi olla parempi extreme-kokemus kaupungistuneelle toimistotyöläiselle kuin uskaltautua lamppu päässä maailman huippusuunnistajien kanssa samalle radalle pimeään metsään. Tänäkin vuonna raavaiden miesten suusta kuuli, kuinka heillä ei ollut kyyneleet kaukana maaliin tullessaan – osin helpotuksesta, osin siitä suunnattomasta ilosta, jonka itsensä ylittäminen tuottaa. Suunnistusliiton tavoitteena on saada mahdollisimman moni suomalainen lajin pariin. Jukolan viesti osoittaa, että kasvupotentiaalia on; kysymys on siitä, miten saamme nostettua lajimme profiilia ja houkuttelevuutta myös myöhemmin kesällä ja syksyllä. Jukolan viesti on hyvässä vauhdissa viemässä suunnistuksen imagoa pois salaseuratoiminnasta ja kohti kaiken kansan kuntoilumuotoa. Vielä on kuitenkin tehtävää, jotta löydetään keinot tavoittaa myös tämä yleisö, jolle suunnistus rajoittuu yhteen elämysviikonloppuun viikkoa ennen juhannusta. Jukola on myös kaupalliselta arvoltaan kasvussa, ja järjestäjien, Kaukametsäläisten ja Suunnistusliiton yhteistyöllä pyritään siihen, että järjestäville tahoille jäisi kulujen jälkeen jonkinlainen korvaus käytetyistä talkootunneista. Tarkkana halutaan toki pysyä siinä, että kaupallisesta tuotosta ei tule tapahtuman itsetarkoitus, mutta pelkkään yritysten hyväntahtoisuuteenkaan ei voida nojautua, vaan heille tulee pystyä tarjoamaan vastinetta rahalle. Moni yritys on kiinnostunut massatapahtuman tarjoamasta näkyvyydestä ja myyntipotentiaalista, ja mielestäni kaupallinen puoli on ainakin tähän saakka onnistuttu toteuttamaan hyvän maun mukaisesti ja tapahtuman alkuperäistä aatetta kunnioittaen. Jukolan viesti toimii suunnistuksen sanansaattajana myös yrityksille päin. Vaikka laji olisi potentiaaliselle kumppanille muuten vieras, on hyvin todennäköistä, että tämä on vähintäänkin kuullut tapahtumasta ja mahdollisesti jopa seurannut gps-kiemuroita tv-lähetyksen välityksellä. Tämä tietoisuuden lisääntyminen auttaa paitsi tulevien vuosien järjestäjiä, myös mm. maajoukkueen yhteistyökumppanien hankintaa. Jukolan kasvava näkyvyys ja kaupallistuminen toimivat osaltaan siis myös huippusuunnistuksen kehittämisen ja resurssien lisäämisen mahdollistajana. Jukolan viestin vaikutukset lajimme kehitykseen ovat laajemmat kuin ensin voisi ajatella. Vaalitaan siis ylpeinä tapahtuman perinteitä ja ainutlaatuisuutta, mutta uskalletaan myös hyödyntää sen tuomat mahdollisuudet muun suunnistustoiminnan kasvattamisessa. Nina Ritakallio Suunnistusliiton myynti- ja markkinointipäällikkö ILMESTYMISAIKATAULU 2015 Nro – Aineisto – Ilmestyy 1 – 9.1. – 6.2. 2 – 20.2. – 20.3. 3 – 30.3. – 24.4. 4 – 30.4. – 29.5. 5 – 5.6. – 3.7. 6 – 31.7. – 28.8. 7 – 18.9. – 16.10. 8 – 23.10. – 20.11. 9 – 20.11. – 18.12. Aineistopäivä perjantaisin. ILMOITUKSET Jetora Oy/Rauno Ropponen, Kuopio Puh. 0400 576 613, rauno.ropponen@pp.inet.fi ILMOITUSHINNAT 2015 Pyydä mediakortti ja kysy tablettilehden ilmoitusmahdollisuuksista ilmoitusmyyjältä. Ilmoitusten peruuttaminen viimeistään aineistopäivänä. Lehden vastuu ilmoitusten poisjäämisestä tai julkaisemisessa sattuneesta virheestä rajoittuu enintään ilmoituk-sesta maksetun määrän palauttamiseen. Mahdolliset huomautukset on tehtävä 8 päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. TILAUKSET Printtilehden hinnat Suomeen ja Pohjoismaihin kestotilaus 49,50 e/vuosi, vuositilaus 59 e sekä muihin maihin 67 e/vuosi. Tilaukset: info@suunnistusliitto.fi tai web-lomakkeella suunnistusliitto.fi-sivustolla (Suunnistaja-lehti/tilaa-suunnistaja). Tablettilehden irtonumero 3,99 e/kpl AppsStoressa ja GooglePlayssa. Tämän lehden avustajat Jere Ahonen, Pekka Alitalo, Erik Borg, Elina Erkkilä, Risto Haikonen, Teo Kettunen, Tytti Kirvesmies, Kari Kuronen, Heidi Lehikoinen, Olavi Mäki, Timo Nieminen, Tero Taulavuori, Minna Ristimäki, Heikki Roimela, Jukka Sakki. TOIMITUS Suunnistaja, 00093 Valo suunnistaja-lehti@suunnistusliitto.fi Päätoimittaja Pirjo Valjanen Puh. 0400 504 871, pirjo.valjanen@suunnistusliitto.fi Toimitussihteeri Paula Lehtomäki Puh. 045 676 2328, paula.lehtomaki@suunnistusliitto.fi Sähköisen median asiantuntija Timo Mikkola Puh. 040 726 2269, timo.mikkola@suunnistusliitto.fi Laura Eskelinen, kesätoimittaja Puh. 050 436 6604, laura.eskelinen@suunnistusliitto.fi toimitus avustajat tilaukset 5/2015 Suomen Suunnistusliitto ry:n virallinen julkaisu, 70. vuosikerta JULKAISIJA Suomen Suunnistusliitto ry ilmoitukset aikataulu